Hoe maak je Google Search blij?

Google indexeert sites op grond van een aantal criteria. En hoe beter een site voldoet aan die ‘eisen’; hoe hoger deze op de zoekpagina’s van Google eindigt.

De startpagina van Google Search

Verwijzingen

Een belangrijke factor voor een hoge indexering hangt af van hoe vaak andere bronnen op het internet naar de site verwijzen. Hoe meer verwijzingen, hoe beter. En bovenal: hoe ‘belangrijker’ de verwijzende sites, hoe hoger de ‘ranking’. Het moge duidelijk zijn dat dit criterium slechts beperkt te beïnvloeden is.

Inhoud is koning

Een andere factor voor een gedegen notering is dat de ‘content’ van de webpagina’s afgestemd moet zijn op hoe zoekmachines de teksten, maar ook afbeeldingen, op deze pagina’s wegen. Eén van de vele richtlijnen is bijvoorbeeld om mogelijke zoektermen (kernwoorden) in titels en subtitels te verwerken.

Kwaliteit

Google, maar ook andere zoekmachines, waarderen het zeer wanneer webpagina’s professioneel gemaakt zijn. De kwaliteit van de broncode en de structuur van de website bepalen in belangrijke mate de plaats op de zoekpagina.

Mobielvriendelijk

Daarnaast eist Google tegenwoordig dat websites geschikt zijn voor mobiele apparaten. Google heeft zelfs een website gelanceerd om webdesigners en -developers te helpen webpagina’s in deze te optimaliseren. Is een website niet ‘mobile friendly’ dan krijg je, bij wijze van spreken, een gele kaart.

Google's testpagina of een website mobielvriendelijk is